Lezingen

Lezingen SBKZuidplas 2017-2018

 

26 september 2017

Gerard Hol over fotografie
Ik fotografeer al behoorlijk wat jaartjes met veel plezier, waarbij mensen altijd de hoofdrol in mijn foto’s gespeeld hebben.
Begonnen met portretfotografie, zijn het tegenwoordig, naast mijn modelfotografie, heel vaak gewoon ontmoetingen op straat, die ik met mijn camera vastlegt. 
Het laatste jaren ben ik ook steeds meer bezig mijn eigen beelden te creëren waarbij ik met behulp van photoshop mijn eigen fantasieën tastbaar maak. Vaak wordt ik daarbij geïnspireerd door de surrealistische of magisch realistische schilderkunst .
In 2017 wordt er een nieuw hoofdstuk aan mijn fotografische activiteiten toegevoegd, samen met Marjolein, mijn dochter, hebben we Fotostudio Fatamorganaa opgestart, waar we naast het fotograferen van mensen en huisdieren ook cursussen gaan geven.
Op mijn facebook pagina vind je altijd mijn nieuwste foto’s
https://www.facebook.com/fatamorganaa.dreams/

portret-2

24 oktober 2017

Architect Dirk Jan Postel

Dirk Jan Postel (1957) is opgeleid aan de TU Delft. Met een scherp oog voor detail en een diepgaande materialenkennis (met name met betrekking tot glas) realiseerde hij uiteenlopende projecten: stadhuizen, scholen, een glaspaviljoen, een theater, een verkeerscentrum en een ambassadewoning.

Aan de hand van enkele projecten neemt Dirk Jan ons mee in zijn wereld van de architectuur. Ook de projecten voor het nieuwe gemeentehuis in onze eigen Zuidplas en het spraakmakende museum Voorlinden in Wassenaar zullen aan bod komen.

Museum-Voorlinden-Kraaijvanger-Architects-Ronald-Tilleman-01

21 november 2017

Willy Atema over Helene Kröller Möller

Willy Atema is opgeleid als cultuurhistoricus en is sinds 2000 werkzaam voor haar eigen kunsthistorisch bureau Kunst en Kunde (Vlaardingen). Met haar presentaties streeft ze ernaar kunst en kunst- en cultuurgeschiedenis inzichtelijk te maken door op een heldere manier de levensloop van kunstenaars, achtergronden van kunstwerken, stromingen in de kunstgeschiedenis, symboliek of betekenis over het voetlicht te brengen. Haar overtuiging is dat kunst absoluut deel uitmaakt van de belevingswereld van mensen. Haar bureau heeft als motto: De kunsthistorie is er niet om uw heleneopvattingen over kunst te bevestigen, maar om uw opvattingen en visie op de visuele wereld te verruimen. Voor verdere informatie zie haar website: www.kunstEnkunde.nl

HELENE KRÖLLER-MŰLLER, de mecenas en Bart van der Leck, de verversbaas.
Het Kröller-Műller  museum presenteert tussen 14-10-2017 en 02-04-2018 de tentoonstelling: ‘Helene Kröller-Műller en Bart van der Leck’. Die laatste zorgde, met Mondriaan, voor het inhoudelijk fundament van De Stijl. Helene Kröller-Műller was een intelligente, ambitieuze en energieke vrouw die aan het begin van de 20e eeuw een collectie moderne kunst samenbracht die in Nederland en ver daarbuiten geen gelijke kende. Haar echtgenoot, Anton Kröller, directeur van het omvangrijke en vertrouwenwekkende Muller & Co behoorde tot een van de rijkste Nederlanders van zijn tijd. Helene werkte nauw samen met gerenommeerde architecten als Ludwig Mies van der Rohe, H.P. Berlage en Henry van de Velde om haar levensdoel te verwezenlijken: het bouwen van een monument van cultuur dat zou toebehoren aan de Nederlandse bevolking. Maar in 1917 keerde het tij. Het Kröller-Műller Museum te Otterlo werd in 1938 geopend, ‘… uit verdriet geboren … ‘volgens haarzelf. Helene Kröller-Műller, een karaktervolle en eigenzinnige perfectioniste die een bestaan vol geestelijke verdieping nastreefde en die de kunst beschouwde als middel daartoe.

6 februari 2018

Caroline Lassche over Art Nouveau en het Japonisme

Rond 1900 was er in de kunstgeschiedenis een ware revolutie gaande. Gebouwen, meubelen maar ook sieraden en andere gebruiksvoorwerpen werden vormgegeven in sierlijke lijnen en gedecoreerd met natuurlijke motieven. Het begon allemaal in de architectuur maar in mum van tijd was het hele leven in de ban van de Art Nouveau. Een van de inspiratiebronnen was de Japanse kunst die als een ware vloedgvisolf Europa overspoelde. Hoe dat zo kwam en welk effect dit had op de creatieve geesten van die tijd zal worden uitgediept in deze lezing van Caroline Lassche. Aan de hand van vele voorbeelden en het verhaal achter de kunstwerken zal blijken dat het Japonisme een ongelofelijke vruchtbare culturele bron was die grote gevolgen had voor het ontstaan van moderne kunst en design.

Caroline Lassche is onafhankelijk kunsthistoricus en daarnaast docent aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg. Haar specialisatie is Niet-Westerse Kunstgeschiedenis en verder houdt zij zich bezig met hedendaagse kunst en vormgeving.

 

20 maart 2018

De kunstenaar aan het woord

Bart Belonje en Leo Jongenotter over eigen werk

Bart Belonje woont en werkt sinds 1977 te Nieuwerkerk aan den IJssel. Het recente werk is geïnspireerd door zijn reizen naar de Molukken.

afmetng:100x100  materiaal: mixed media aanschafprijs: € 1.300,-  huur: € 20,- p/m

Niet alleen de overweldigende flora en fauna, maar vooral het onzichtbare en overal voelbare, van de Molukse mythische cultuur, hebben een blijvende plaats ingenomen binnen zijn belevingswereld. Alle facetten van het mystieke eilandenrijk worden op indringende wijze in beeld gebracht. De schilderijen en beelden die zo ontstaan maken het onzichtbare zichtbaar.

leo jongenotter

Leo Jongenotter 1965 is sinds 1998 werkzaam als beeldend kunstenaar.  

Het werk bestaat voor het merendeel uit stalen beelden, zowel voor de binnen- als wel voor de buitenruimte. De werken variëren van zeer klein tot groot. De techniek beperkt zich tot alles wat mogelijk is. 

De zoektocht zal nooit eindigen maar richt zich op het zien, vinden en beleven van beweging en emotie rond, binnen en door het beeld. De ongenaakbaarheid van het materiaal vormt een uitdagend uitganspunt wat het proces van creatie een element van strijd meegeeft.

Het werk is bewust voor het overgrote deel als vrij-werk gemaakt. Dit geeft de ruimte die mij past.

8 mei 2018

Verena Ott-Bakhuizen Max Liebermann en het Duits impressionisme

Self-Portrait with Brush, 1913Max Liebermann en Nederland zijn sterk met elkaar verbonden. De Duitse kunstenaar bezoekt vanaf het einde van de negentiende eeuw elke zomer Holland. Hij vindt er jarenlang inspiratie voor zijn schilderijen en sluit een aantal bijzondere vriendschappen met de kunstenaars van de Haagse School. Ondanks deze verbondenheid is het werk van Liebermann nauwelijks te zien in Nederland. Voor het eerst sinds 1980 organiseert het Gemeentemuseum Den Haag een grote tentoonstelling over deze beroemde Duitse kunstenaar. 24 maart 2018 t/m 24 juni 2018. Deze toont niet alleen topstukken uit Liebermanns oeuvre, maar ook prachtige combinaties met de beste werken van de Haagse School.

Max Liebermann, Free period in the Amsterdam orphanage, 1881-1882, small

20.00 uur in de De Batavier, Batavierlaan 4, Nieuwerkerk aan de IJssel.

Entree € 5,- per lezing, vrienden SBKZ gratis.

 

Graag vooraf aanmelden dan weten we hoeveel stoelen we ongeveer klaar moeten zetten. sbkzuidplas@gmail.com 

 

__________________